Thursday, November 20, 2008

Fakta-Fakta Menarik

1. Perkataan ‘Karaoke’ berasal daripada bahasa Jepun, yang bermaksud orkestra kosong (empty orchestra).

2. Butang baju lelaki biasanya di sebelah kanan, manakala butang baju perempuan pula di sebelah kiri. Cuba semak baju anda!
3. ENIAC, salah sebuah komputer terawal, memerlukan keluasan lantai 15,000 kaki persegi dan seberat 30 tan. Walau bagaimanapun, keupayaannya hanya satu pecahan berbanding komputer desktop biasa hari ini.
4. Dalam bahasa Inggeris, sebelum masihi disebut BC (before christ) manakala setelah masihi pula disebut AD (anno domini).
5. Kita tidak boleh menjilat siku sendiri.

6. Jika patung Barbie adalah manusia, ukuran badannya ialah 39-22-33, tingginya adalah lebih kurang 2.15m dan akan mempunyai leher 2 kali lebih panjang daripada manusia normal!
7. Eropah merupakan benua yang tidak mempunyai padang pasir.
8. Jika kita terperangkap di dalam sebuah bilik kedap udara, kita akan mati akibat keracunan karbon dioksia terlebih dahulu berbanding kekurangan oksigen.
9. Anda takkan boleh membuat sebarang folder di dalam komputer dengan menggunakan nama ‘con’. Jangan tanya saya mengapa, saya tidak tahu!
10. Seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku

11. Burung Cenderawasih (Bird of Paradise) boleh didapati di Papua New Guinea. Perlu diingat, Papua New Guinea bukanlah negara kayangan!
12. Terdapat 9 juta manusia di seluruh di dunia mempunyai tarikh lahir yang sama
13. Selat yang terpanjang di dunia ialah Selat Melaka dan Selat yang paling lebar di dunia ialah Selat Mozambique.
14. Terdapat lebih kurang 3.214 bilion perempuan dan 3.248 bilion lelaki di dunia ini. Ataupun 50.25% penduduk dunia adalah lelaki. (Maaf, tiada peratusan untuk jantina di tengah-tengah ya!)

15. Rowan Atkinson, pemegang watak Mr Bean mempunyai ijazah sarjana MSc dari Oxford. Artis Malaysia?
16. Kebanyakan pembaca entri ini akan mencuba dan menguji fakta no. 5 dan no. 10. Tak percaya?

No comments: