Monday, January 5, 2009

An answer to Dr. Zakir Naik's answer regarding Schools of thought

TAQLEED!

School of Thoughts@ Madzhabs

Which Mazhab are we following? Shafie , Hanafi, Maliki, Hambali?

Adakah kita percaya pada Taqleed? Are we aware of this issue? Perlukah kita berpegang pada satu satu madzhab?


Mungkin ada yang tak minat dengan topic Taqleed ni, tapi fikir lagi sekali. Semakin ramai sekarang yang tidak lagi berpegang pada Taqleed. Group2 seperti Ahle Quran and Hadith, Sunni, Mohammadi, Syiah dan macam macam lagi yang saya dan awak tak tahu.
Kita kat Malaysia ni, senang je.......kalaulah ada orang tanya awak mazhab apa? Kita cakap , kita Shafie' la. Tapi....kalau nak diikutkan, kat sekolah agama, bila kita belajar Feqah, rasanya ada tak kita diberitahu yang masalah2 feqah yang kita belajar ni adalah masalah mazhab Shafie, and we are Shafie Madzhab followers?
Masa saya sekolah dulu, kalau ayah serta mak saya tak bagitahu pasal 4 mazhab ni, rasany saya pun tak tahu kot?
What I'm trying to say here is, mazhab Shafie is common in our country. Unlike masa saya di South Africa, majority nya adalah mereka yang bermazhab Hanafi.
Itu di Malaysia. As to what i'm aware of, dekat Syria, Jordan, Mesir and other countries, there are different kind of beliefs and mazhabs besides the 4 madzhabs. Mostly they're Ghair Muqallideen (not following any mazhabs), dengan alasan ' kita ikut Quran dan Hadith'.
Well, saya ada terbaca article pasal TAQLEED, panjang...but worth it. Saya syorkan baca, supaya kita dapat luaskan ilmu kit tentang Aqeedah dan Taqleed.

http://www.muftisays.com/viewarticle.php?article=zntaqleed

No comments: