Monday, January 5, 2009

Daily Rewards For the Obedient Ones

Hadiah Harian Untuk Mereka yang Beramal Soleh

(Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah) Dalam sebuah hadis yang lain Nabi SAW bersabda bermaksud : " Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya," (Riwayat At-Thabarani ).

Allah bersedekah pada hamba2Nya siang dan malam. Dari pagi, kita dapat bernafas( tak de heart attack tiba2, Alhamdulillah).
Kita makan breakfast macam macam...Alhamdulillah.
Kita dapat gerak jari ( macam saya tengah mentaip entry ni)...Alhamdulillah.
Kita dapat lihat dengan mata kita....macam awak saya sedang membaca ni. Alhamdulillah.
Kaki, tangan, hidung, semua anggota kita sihat (ada yang terlebih sihat pun) Alhamdulillah!
Ni baru basic ye....yang lain, kita hitung sendiri. Boleh ke nak hitung?? Dalam Quran Allah mentioned that kalau kita cuba count and hitung nikmat2 Allah.......LA TUHSUHA ( U WILL NOT BE ABLE TO COUNT IT).
But kita kedekut la......Pernah ke kita bangun tidur, kita niyat terus, hari aku nak bersedekah. "Hari ni aku nak sedekah apa ek? Kepada siapa aku nak bersedekah ek? " Bukan satu hari je.....setiap hari....Ada? Jujur, saya pun tak dapat nak buat macam tu lgi. Sedih dengan diri saya sendiri. Bila la saya nak sedar yang saya ni...kedekut rupanya. Doakan saya sahabat. Allah grant us all to be generous. Besar hati.
Yang saya mampu lakukan sekarang ialah, SETIAP KEBAIKAN ADALAH SEDEKAH.
So lets try and be GOOD everyday! Obey Allah, 5 times prayer jangan tinggal@lewatkan. Be polite with others, zikir 300 pagi 300 petang( lepas solat tasbih fatimah 100 kali). Always ready to help other people selagi mampu.....
Oh ALLAH, make us happy when we obey you, and disturb our heart if we happen to disobey you....so that we realise, therefore repent...Ameen!
TINGKATKAN AMALAN WAHAI SAHABAT2 KU! ( saya cakap ni, sebab saya nak amalkan nya juga.Kalau saya cakap, InsyaAllah saya akan ingat. )

No comments: