Monday, December 22, 2008

Allah is Observing Me.....

Allah Maha Melihat......
Allah Maha Mengetahui.....
Allah Maha Mendengar......
Al- Baseer, Al-A'leem, Al-Samee'.....Ini adalah antara nama-nama Allah yang kita sering aja sebut apabila kita membaca Asmaul Husna. Semasa membaca sebuah kitab, tajuk nya Bringing Up Children In Islam karangan Moulana Habibullah Mukhtaar saya melintasi petikan ini. Jadi saya ingin kongsikan bersama yang lain. Ya...terlalu banyak kitab dan buku-buku ilmiah yang telah ditulis, tetapi......haih.......bukan semua yang kita dapat baca. Sedangkan terlampau banyak khazanah ilmu yang terkandung didalam nya. Oleh sebab itu lah saya mengambil insiatif ini untuk mencoretkan apa yang telah saya baca, supaya yang lain juga boleh berfikir mengenainya lalu diberi hidayah untuk mengamalkan nya .
Kenapa saya baca buku mengenai children upbringing?? Dah ada anak ke? Jawapannya tidak. Bukan kerana saya bakal ada anak.Bukan juga kerana saya akan berkahwin dalam masa terdekat. Dengan umur yang belum cukup, tambah pula dengan ketinggian ilmu dan peribadi yang masih belum dapat ku capai... Tapi, tidak salah jika kita menyiapkan diri dengan ilmu mengenai children up bringing dari sekarang kan? Jangan lah bila dah berkahwin, baru terkial-kial nak cari buku2 panduan. Buat masa sekarang, mungkin saya akan gunakan untuk tarbiyah adik-adik dirumah. Juga anak-anak murid di madrasah, InsyaAllah.
Anak kecil, yang umurnya setahun jagung cuma, adalah ibarat kain putih bukan? Kita selalu baca tentang ini. Apa yang kita lukis diatasnya, itulah yang akan terpamer. Karektor anak kecil itu adalah hasil lukisan kita yang dewasa ini. Jika dilukis not-not musik dan tarian, maka itu lah hasilnya. Jika dilukis baju baju fesyen terkini, alat2 solek dan kecantikan luaran, maka hasilnya anak itu akan cenderung pada perkara2 sebegitu. Macam macam bentuk didikan yang kita boleh bagi pada anak kecil kita, tapi yang mana pilihan kita?? Kalau kita pilih untuk melukis ayat ayat Al-Quran.....tanda-tanda kebesaran Ilahi, keyakinan terhadap Allah... rasa2 nya..apa yang akan terhasil ya??
Ada satu kisah tentang seorang anak kecil yang dididik oleh pak cik nya.

" Sahl bin Abdullah Tastarii says, "I was 3 years old, and when I awakened at night, iI observed my maternal uncle Muhammad bin Sawwar perform solah. One day he said to me, " Do u make Dhizir of Allah who created u? "
I said, " How do I make Dhizir of Him?"
He said "Say in ur heart 3 times, without moving ur tongue, before going to bed Allahu ma'eei (Allah is with me), Allahu nazirun ilayya (Allah is observing me) and Allahu shaahidi ( Allah is present with me)."
So I practised for a few days, and mentioned it to him. He said," Now, repeat it 7 times every night." I practised and mentioned it to him.He said " Repeat it 11 times every night" I began practising it. Its sweetness began to nest in my heart. After a year my maternal uncle said, "Learn what i have tought u, and observe it till u enter the grave@die." It will benefit ur dunya and aakhirah." I practised this for many years. i felt its sweetness in my body. One day my maternal uncle said to me, " Oh Sahl, with whom Allah is, whom Allah observes, and with whom He is present, can such a person be disobedient to Allah? Save urself from being disobedient to Allah."
Subsequently, Sahl Rahimahullah, became the great Aa'rifeen( pious, possesing knowledge of Allah) and among Allah's saaliheen( pious men). This was due to the kindness of his maternal uncle who disciplined, tought and nurtured him, and instilled in Sahl when he was still young the foundation of Imaan, supervision, observation and noble character.....

Bagaimana?Boleh kita cuba? Adik2 kita, anak2 saudara kita, mungkin juga anak-anak kiat. Instead of kita bawa mereka menonton tayangan kartun terbaru, tom tom bak, atau apa apa jua bentuk hiburan....marilah kita cuba untuk mengajar anak2 kecil generasi selepas kita ini kalimah2 kebesaran dan pujian pada Allah. Doa-doa harian... serta kita cuba yakinkan mereka tentang kekuasaan Allah. Allah is the Most Powerful who is capable upon every thing!
Ya Allah, sampaikanlah ilmu ini kepada hamba- hamba Mu yang dekat dan jua yang jauh dari ku.....Ianya bukan datang dari fikiran ku, tetapi ianya dari sebuah kitab yang ditulis oleh seorang hamba Mu yang sangat bertaqwa kepada Mu....Aameen.
Sumber: Bringing Up Children in Islam.

1 comment:

ateh... said...

wah kamu ni ustzah hek...hihihi