Thursday, December 11, 2008

The Evils of Television

Pernah tak kita dengar tentang hukum TV ? Jaiz atau tak? Or kita...tak pernah terfikir langsung tentang perkara ini? Mungkin sebab dari kecil hingga sekarang, TV tu memang sentiasa ada depan mata kita? Or maybe ..... kita ada TV dalam rumah ,tapi ada jadual bila kita dibolehkan tengok TV and kita selalu diingatkan( tak kira la mak ngan ayah kita ke ...sape2 je) yang tengok rancangan2 yang membina sahaja...tapis .....jangan main tgk semua je...
Well now...right here i wanna share something with everyone who visit this blog, and also those who r following this insignificant blog of mine ...
There are so many research on the harms of television being done now. Para doktor dan pihak 2 yang berkaitan dah discover keburukan TV ni. It is proven by many and many sources that TV is harmful. Bukan doctor Islam, i'm talking about the non muslims. Kalau semangat nak tahu, cuba pergi kat link ni...http://www.exampleessays.com/viewpaper/50050.html.
But kat sini...saya nak nyatakan sedikit tentang apa unsur2 negative yang ada dalam TV:
1- The pictures in television
2-Making of pictures
3-Keeping of pictures
4-Entering home wherein pictures are displayed
5-Nudity and Immorality
6-The female voice
7-Music and television
8-Television diverts one's attention from the rememberence of Allah.

For the detail, go here http://www.inter-islam.org/Prohibitions/tv.htm .
Article ni menjelaskan semua dalil or reason/hujah regarding TV.
Terlampau buruk pengaruh TV kepada bukan sahaja orang Islam, tetapi kepada semua manusia yang telah diciptakan ole Allah.
Allah yang ciptakan manusia, so...Allah lah yang Maha Mengetahui apa yang baik dan apa yang buruk untuk ciptaan Nya.
Semua larangan Allah itu bertujuan untuk menyelamatkan manusia daripada kemusnahan,bukan saja2 nak larang tu larang ni. Allah is All Wise. Allah has wisdom behind all his commandments and prohibition.
Walaupun kita boleh kata, yang dipaparkan di kaca TV tu ade yang boleh di ambil iktibar...macam OASIS, ade yang boleh tambah ilmu pengetahuan macam National Geography and Animal Planet or yang sewaktu dengannya....but!
KEBURUKAN LEBIH BANYAK DARI KEBAIKAN NYA!
Macam arak. Memang terbukti ada kebaikan...thats why ianya halal pada permulaan Islam. Tapi..bila Sahabat RA tak dapat solat dengan betul sebab mabuk, Allah telah haramkannya.

Semoga kita dapat faham apa yang disampaikan ,amal dan sampaikan kepada yang tiada. Ameen!

1 comment:

Hilal Asyraf said...

salam...

anda perlukan saya?

saya dah hantar e-mail kepada anda.

jadi apa-apa hal, bicara di dalam e-mail ya

semoga ALLLAH redha sama kamu

~Hilal Asyraf~