Thursday, December 11, 2008

Ad-Dunya Mazra'atul Aakhirah

"Dunia ini adalah kebun tanaman Akhirah"

Hari Sabtu lepas...Mufti Saheb ada datang kat Madrasah untuk bayaan. Memang dah dijadualkan malam Sabtu untuk bayan...
So one of the point that night was.....Mufti Saheb sampaikan sabda Nabi SAW yg berbunyi..."Ad Dunya Mazra'atul Akhirah"
Dunya is a harvesting field of Akhirat. Indeed, Allah has created this world for us to cultivate for Akhirat.
Samada kita nak tanam benih2 yang baik, atau yang buruk.
Mufti Saheb said that the difference between tanam pokok and tanam amalan is......HASIL dia. The FRUIT of the cultivation.
Hasilnya bukan sementara, tapi untuk selama-lamanya.
Kalau buah ke...padi ke...pokok ape2 ke...hasil nye hanya untuk beberapa musim sahaja, lepas tu habis. Tapi bukan hasil amalan yang kita tanam kat dunia ni. Hasil nya akan kekal selama-lamanya.
Kat dunia ni Allah bagi benda yang berbeza untuk setiap ciptaanNya. Ade yang Allah bagi kekayaan , ada yang diberi kemiskinan. Ada yang diberi kecantikan , ada yang diberi kekurangan. Ada yang punyai kedudukan ,ada pula yang tiada pangkat apa-apa.
TAPI !
Ada satu yang Allah bagi kepada SETIAP manusia. It is 24 hours sehari semalam. Tak de yang special Allah bagi 25 ke 26 ke...Tak lebih tak kurang..
So it is up to us how we want to use that very very valuable 24 hours! Wether kita nak guna untuk perkara yang sia-sia yang tidak berfaedah atau perkara yang memberi kita manfaat didunia dan di Akhirat. Kita pilih lah.
Yang pasti dunia itu fana', dan Akhirat itu kekal. If we claim that we r intelligent , then an intelligent person should know what choice to make.
Orang yang bijaksana akan bekerja dan bersusah payah untuk sediakan bekalan Hari Akhirat.
Dunia ini ibarat exam hall. Kita sedang ambil peperiksaan. Dan tarikh keluar result is.... Hari Akhirat. Markah kita akan dikira dan kita akan ketahui keputusannya.
Cuma ujian didunya ini...kita boleh jawab exam sambil belajar. Kita jalani ezam ni, sambil diberi peluang untuk ulang kaji. Apa bahan rujukannya?? Ilmu agama, itu lah buku rujukan nya.
Allah nak kita lulus, thats why Allah hantar Al Quran and then hantar Nabi SAW untuk bagi tunjuk ajar.
ALLAH NAK KITA LULUS !!
Allah dah bagi tips2 nya...Ilmu Agama.

No comments: