Sunday, December 21, 2008

Circumcision Protects Against HIV and Infections

Salamun Alaikum Ajmaee'n...
Semasa saya menyelusuri koleksi bahan2 bacaan ayah saya..pandangan saya jatuh pada senaskah Reader's Digest yang kelihatan masih baru. Patut pun, ianya keluaran bulan December. Reader's Digest ni saya tak minat, jarang sangat saya membacanya. Tapi, atas desakan ayah, kadang2 saya merajinkan juga diri untuk membuka dan membeleknya. Sometimes....baca tajuk je....
But, kali ni, salah satu tajuknya( seperti yang tertera diatas) telah menyebabkan saya ingin menulisnya disini supaya dapat dikongsi dengan pembaca2 lain yang sudi melawat blog saya ni.
Circumcision Protects Against HIV and Infections
Unpopular for more than 20 years, circumcision may come back into vogue as a new research points to some irrefutable benefits.
-Protects agaist HIV.
Circumcised men have up to 60 percent lower incedence of HIV. Proven by HIV researcher Professor Roger Short, from the Department of Obstetrics & Gyneacology at the University of Melbourne.
-Cuts rates of cervical cancer.
-Less prostate cancer.
-Less penile cancer.
-Fewer infections.
Urinary tract infection( UTI) are up to 5 times less common in boys who've been circumcised. However, the number of boys who will get UTI is small. Severe infections at an early age can lead to kidney problems later in life.
(Untuk maklumat lengkap tentang artikel ini, sila rujuk ke Reader's Digest bulan December, ms 144)
Hukum bersunat/ berkhatan yang telah disyariatkan oleh Allah melalui Nabi Muhammad SAW keatas ummat Islam 1400 tahun yang lalu, baru kini dikaji, ditemui dan difahami faedah dan hikmah-hikmahnya oleh para-para celik sains dan perubatan.
Subhanallah, Allah is so great! The Islamic teachings and laws are also great! And we should be proud of being Muslims. Bayangkan..... Adakah kita tidak dikira untung?? Kita dihadiahkan dengan Islam. Satu hadiah yang nilainya tidak dapat kita hitung. Islam, yang merangkumi segala aspek kehidupan duniawi dan juga ukhrawi. Ibadah, sosial, perubatan, sains dan macam macam lagi. Rohani dan jasmani. Semuanya lengkap! Tidakkah kita untung??
Fikirlah....sejauh mana kita merasa bahawa diri kita ini untung dengan kurniaan Islam ini? Sejauh mana kita sanggup menunaikan perintah Allah dengan hati yang gembira. Seteguh mana kita meninggalkan larangan Allah Ta'ala dengan hati yang tiada persoalan dan ragu ragu? Setekad mana semangat kita dalam mendalami Agama kita sendiri??
Sesungguhnya wahai saudara, amatlah penting untuk kita yakin dengan perintah Allah dan larangan Nya, kerana Allah itu Maha Mengetahui tentang setiap perkara disebalik perintah2 dan larangan2 nya.
Yakin lah wahai saudara serta saudariku...........
Ya Allah, kurniakan kami, keyakinan pada segala perintah dan larangan Mu. Supaya kami dapat amalkan perintah Mu, dan jauhi segala larangan Mu. Ameen.......

No comments: